راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

قطعا شگفت زده می‌شید اگه بدونید چقدر سر در نیاوردن از نکات ریز و مسائل جزئی میتونه کل کمپینگ تون رو خراب کنه و قانع شید به محض تموم شدن کمپینگ، همه خاطراتش رو شیفت دیلیت بگیرید و همه چی و فراموش کنید! 

من به سختی در طی مسافراتم یاد گرفتم باید به نکات ریزی که براتون توضیح خواهم داد، توجه کنم. انتخاب با شماست! شما می تونید به راحتی خوندن چند خط این نکات رو یاد بگیرید و برای داشتن خوابی خوب تو فضای باز و در حین کمپینگ، راه طولانی ای رو که من رفتم طی نکنید. و یا حتی می‌تونید برای اطمینان از ناکارآمدی روش‌ها و تجربیات من، این متن رو تا آخرش بخونید.

کوله بار 

لوازم مورد نیازتون سه چیزه: کیسه خواب، جای خواب، لوازم دیگه خواب !!

۱) کیسه خواب

کیسه خواب مناسب یکی از ضروری ترین وسایل برای داشتن خوابی خوب تو فضای بازه. کیسه خوابی رو انتخاب کنید که مناسب شما و محیط اطرافتونه:

کیسه خواب مربعی: شکل مربعی دارن، بسیار جادارن که برای حرکت پاها فضای کافی دارین. البته وزن و حجم این کیسه خواب‌ها بیش‌تره.

کیسه خواب مومیایی: پایین مخروطی شکل دارن و مانع جریان یافتن هوا درون کیسه خواب می‌شن و کاملا به بدن می‌چسبند، در نتیجه گرم‌ترند.  وزن کمتری دارند و برای کوهنوردان خیلی مناسبند.

غلاف خواب ( Sleeping pods ): عرض این‌ها نصف طولن است و اگر در خواب زیاد جابه جا می‌شید، برای شما به قدر کافی عریض و جادار هستند.

مطمئن شید کیسه خوابی که تهیه می‌کنید برای آب و هوای منطقه و کاربرد شما مناسب باشه.

۲) تشک‌‌های خواب

به جز کیسه خواب گزینه‌های دیگه‌ ای هم برای استفاده موجوده.

تشک فومی با هواگیری خودکار: تشک‌های متراکم فومی هستند که پوششی نایلونی و ضدآب دارند و به صورت خودکار باد می‌شوند. هنگامی که هوا وارد تشک میشه فضاهای خالیش پر می‌شن و تشک فومی صاف میشه. تشک‌های نازک تر بسیار سبک اند و به هنگام بستن کوله بسیار کاربردی اند. از طرفی تشک‌های ضخیم تر راحتی بیش‌تری دارند. هر دو گزینه مناسبی اند و بسته به شرایط تون، خواب خوبی رو برای شما رقم می‌زنند. 

تشک بادی: این تشک‌ها با باد پر می‌شن و بسیار سبک اند و برای زیرسازی مناسبند. از طرفی به صورت خودکار باد نمیشن و دردسر دارن و اون قدرها هم عایق فوق العاده ای نیستن. 

تشک فومی: این تشک‌ها برای خوابیدن رو زمین‌های سرد، برفی و یخ زده خیلی به درد بخورن. همین طور رو زمین‌های سخت و خشن هم کارآیی زیادی دارن، چرا که از بقیه تشک‌ها نمی‌تونین در این مواقع استفاده کنین. سبک اند، دوام بالا و قیمت مناسبی دارن و برای عایق گزینه خیلی خوبی اند. اما بسیار جاگیرند و برای زیرسازی عالی نیستن.

تشک هوا: گزینه لوکسی واسه خوابیدن تو فضای بازن، چرا که خیلی راحتن و شبیه تشک‌های خونگی اند. با این حال خیلی جاگیرن و اگه دما خیلی پایین بیاد، عایق ضعیفی اند.

۳) دیگر وسایل خواب

بالشت: گرچه بالشت بین وسایل خواب کوچیکه اما راحتی زیادی رو براتون در پی داره.

چشم‌بند

گوش‌گیر: برای مسدود کردن صداهایی که اغلب شهرنشینان به آن عادت ندارند، پیشنهاد خوبیست. 

منبع روشنایی: می‌تونه یه چراغ قوه، یه فانوس و … باشه.

چمدان سفر

منبع

نکاتی برای خرید چمدان


۱- عمر چمدان حدود ده سال است و پس از این مدت و به پایان رسیدن گارانتی آن، احتمال خرابی زیپ، چرخ و دسته آن می رود. به همین دلیل بهتر است فکر خرید یک چمدان عمری را از سرتان خارج کنید.
۲- قبل از هر اقدامی به شما توصیه می شود بودجه خود را برای خرید چمدان مشخص کنید. در حال حاضر چمدان های معمولی با حداقل قیمت ۳۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می رسند و نمونه های گران قیمت نیز قیمتی در حدود چند میلیون تومان دارند. پس قبل از خرید چمدان بودجه خود را مشخص کنید.
۳- از آنجا که هر چمدان کاربری ویژه ای دارد بهتر است نوع نیاز خود و تعداد افرادی که قصد استفاده از چمدان را دارند مشخص کنید. برخی اکثرا تنها سفر می کنند که برای این دسته از افراد چمدان های کوچک تک نفره یا حتی ساک های سفری توصیه می شود، البته اگر سبک سفر می کنید.
افرادی نیز که همراه با خانواده سفر می کنند بهتر است از چمدان های بزرگ استفاده کنند.
البته باید در نظر داشته باشید که چمدان های سایز بزرگ ممکن است مشکلاتی را هنگام حمل و نقل برای شما ایجاد کند. اگر چمدان خیلی بزرگ باشد، هنگام جابه جایی در تاکسی یا ماشین کار دشواری پیش رو دارید. چمدان ۶۶ سانتیمتری که زیپ اضافه برای بزرگ تر شدن داشته باشد گزینه مناسبی است.
۴- به چرخ های چمدان توجه کنید و ببینید چمدانی که می خواهید خریداری کنید دو چرخ یا چهار چرخ یا اصلا بدون چرخ است.
برای چمدان های بزرگ تر داشتن چهار چرخ امکان حرکت را راحت تر می کند.
۵- توجه داشته باشید که بدنه محکم چمدان در مقایسه با بدنه نرم وزن بیشتری دارد، اما حفاظت بیشتری از وسایل شما در مقابل ضربه یا دزدی احتمالی می کند.
اما اگر ساک کوچک و وسایل فراوان دارید، بدنه قابل انعطاف وسایل بیشتری را در خود جای می دهد.
۶- به دسته چمدان توجه کنید.دسته ساک و چمدان بهتر است بلند باشد. دسته کوتاه حمل و نقل را دشوارتر می کند. بند باریک هم کار جابه جایی را سخت خواهد کرد.
۷- رنگی را انتخاب کنید که شما را درگیر دردسر نکند. اگر از دسته ای هستید که زیاد سفر می کنید بهتر است از چمدان های تیره استفاده کنید؛ زیرا هنگام حمل و نقل کثیف و تیره می شود.

۸- چمدان های ترمز و فرمان دار را فراموش نکنید، البته این قابلیت ها در چمدان های سایز بزرگ مشاهده می شود. در مورد این دو ویژگی باید بگوییم که چمدان های ترمزدار دارای ترمزی در چرخ های جلویی هستند که مانع از حرکت چمدان در زمانی که ایستاد ه اید می شود. در مورد فرمان های چمدان هم باید بگوییم که این فرمان های کوچک نزدیک به دسته چمدان قرار گرفته و به این وسیله می توان چمدان را به هر سو به راحتی هدایت کرد. ضمن اینکه چمدان های چرخ دار معمولا دارای فرمان هایی روی چرخ هستند که کاربری سختی دارند.

۹- به نوع دستگیره اهمیت دهید. دستگیره کشنده در چمدان ها معمولا از دوجنس ساخته می شود: ۱. استیل و ۲. آلومینیوم.


جنس استیل بهتر از آلومینیوم است؛ چراکه احتمال خم شدن یا شکسته شدنش به مراتب کمتر است. توجه داشته باشید که برای افزایش کیفیت و ایمنی دسته کشنده اغلب باید در داخل چمدان کار شده باشد نه بیرون آن. یعنی اگه شما درب چمدان را باز نمودید، در کف چمدان دو ستون برآمده را لمس کنید. اینکار باعث در نرفتن دسته هنگام کشیدن و تحمل نمودن وزن های سنگین در دست انداز ها است.


دسته متصل به بدنه باید از کمترین برآمدگی برخوردارد باشد؛ چراکه هنگام جاسازی کردن و کشیده شدن و جابه جایی به سایر چمدان ها ساییده و از اطراف ضربه خواهد خورد. اگر برآمده باشد، از جا کنده می شود، هرچند با هزاران پرچ و چسب چسبانده باشند! بهترین این نوع، دسته هایی کار شده در زیر یک کاور است که قسمت برآمده آن داخل بدنه است، نه بیرون آن.


۱۰- از خرید چمدان بدون گارانتی خودداری کنید؛ زیرا برخی از چمدان ها به دلیل استفاده نادرست یا استفاده از قطعاتی نظیر زیپ و دسته و ... بی کیفیت به زودی دچار ایراد می شوند به همین دلیل بهتر است یک نمونه گارانتی دار خریداری کنید تا خیالتان بابت تعمیر راحت باشد.


۱۱- چمدان قفل دار بخرید. البته روی چمدان هایی که قفل TSA ندارد، یک قفل به عنوان هدیه به خریدار می دهند. پس از قطعیت در تمام موارد نسبت به تست کردن قفل اقدام کنید تا چمدان ایراددار خریداری نکنید.


۱۲- در بعضی چمدان ها زیپی برای اضافه کردن فضای داخلی چمدان وجود دارد که با نام expand zip یا زیپ افزایش حجم در مکالمه شناخته شده است. معمولا این زیپ ها به ارتفاع چمدان ۷ الی ۱۵ cm اضافه می کنند. به شما توصیه می کنیم اگر از افرادی هستید که اجناس ریز و درشت همراه خود به سفر می برید از این نوع چمدان ها استفاده کنید.


۱۳- اغلب چمدان های soft حاضر در بازار منعطف هستند. پس سعی کنید اگر قصد خرید نمونه های باکسی یا کپسولی یا سافت را دارید آن را قبل از خرید تست کنید. بهتر است برای بررسی چمدان توجه داشته باشید که بدنه ای را که در طول است برای تست از ارتفاع خم کنید. این نوع چمدان ها در بازار با نام فنری سافت شناخته می شوند.

۱۴- فاکتور و ضمانت نامه را از فروشنده دریافت و تا زمان پایان گارانتی نگهدارید.

منبع

وسایلی که برای سفر نباید جا گذاشت...

امروز میخوام در مورد یکی از دغدغه های خودم در مورد سفر رفتن بنویسم. تا حالا با این حالت خونه از خونه رفتین که انگار چیزی رو جا گذاشتین، اما نمیدونید چی؟ هر چقدر به موعد سفر و راه افتادن نزدیک میشیم، این حس بیشتر میشه و تنها راهی که بتونیم مطمئن شیم وسیله ی مهمی رو از قلم ننداختیم، اینه که یه لیست از وسایل مهمی که توی هر سفری باید همراه برد بنویسیم.لوازم ساده اما ضروری که از نظر من  نبودنشون میتونن حسابی حرص آدم رو در بیارن رو براتون لیست کردیم، تا موقع چک کردن وسایل، حواستون به این چند مورد هم باشه


البته من فرض رو بر این گرفتم که قصد شما رفتن به یه پیک نیک خانوادگی باشه 

1-وسایل خییییلی جزئی ولی خییلی کارآمد:

نخ دندون- نخ و سوزن- نرم کننده ی لب (چون ممکنه بخاطر تغییر آب و هوا دچار مشکل بشید) -ضد آفتاب- کیسه پلاستیک - طناب- ملافه و پتو- چاقوی جیبی -دمپایی- حوله مسافرتی- چراغ قوه- لیوان، ظرف و قاشق چنگال مخصوص سفر- سبد پیک نیک

2- وسایل کلی تر، اگه سفر مفصل ترو طولانی تری دارید:

چادر مسافرتی- کوله پشتی- دوربین شکاری- کیسه خواب- یخچال قابل حمل- چمدون مسافرتی


نکته آخر اینکه واسه هر سفر به همون سفر فکر کنیم و با سفرای قبلی مقایسش نکنیم البته چیزی که عوض نمیشه خصوصیات آدماس و وسایلی که طبق اون خصوصیات لازمشون میشه

انتخاب و خرید کوله پشتی مناسب :

حتما شما برای خرید یک کوله پشتی، مشخصه و ویژگی هایی رو مد نظر دارید و براساس اون انتخاب نهایی خودتون رو میکنید.

 ویژگی های مهم و تعیین کننده در هنگام خرید به صورت زیر است:

  1. جنسیت کوهنورد (زن یا مرد)
  2. جم یا همان لیتر کوله(حجم بار)
  3. میزان وزنی که قرار است داخل کوله قرار بگیرد (وزن بار)
  4. نوع فعالیت یا برنامه
  5. قیمت و مارک معتبر

همانطور که میبینید کوله خانمها کشیده تر ، دارای بندهای کوله نزدیک به هم و کمربندی باریک تر و با شکلی قوس دار است که بهتر روی استخوان لگن خانمها کوله بشیند. نکته دیگر اینکه آقایانی هم  که دارای استخوان بندی ریزتری هستند می توانند این کوله ها را نیز در موقع خرید امتحان کنند شاید برای آنها مناسب تر باشد.



انتخاب چوب ماهیگیری:

شما باید در نظر داشته باشید برای خرید چوب های ماهیگیری فاکتورهای مثل وزن چوب، طول چوب و اکشن چوب بسیار مهم می باشد.

اکشن چوب ماهیگیری:

 

 

 

اکشن چوب یعنی انعطاف پذیری چوب در هنگام پرتاب سرب ودامنه حرکت  چوب .چهار نوع حرکت در چوب وجود دارک که عبارت اند از سرعت فوق الاده بالا، سریع ، متوسط  وآهسته. هرچه اکشن چوب ماهیگیری بالاتر باشد درصد شکسته شدن آن هم تا حدودی بالامی باشد (البته روی فشار های بسیار بالا)

وزن چوب ماهیگیری

 

وزن چوبی های ماهیگیری مقاومت آن راهم نشان می دهد در این روزها چوب های سنگین فایبر گلاس جای خود را به چوبای سبک کربنی داده که تا حدودی بهتر شده ولی جنس های نا مرغوب همه بازار را فراگرفته


طول چوب ماهیگیری:


طول چوب ماهیگیری نیز یک فاکتو مهم در انتخاب چوب ماهیگیری می باشد مثلا اگر چوب ماهیگیری کوتا وضخیم باشده این فاکتور به شما کمک می کند برای پمپاژ بهتر برای کشیدن ماهی در آب های عمیق است ویا اگر از چوب بلند استفاده می کنید برای پرتاب بیشتر به شما کمک می کند.


نکته مهم در باره الیاف چوب:


شما باید در هنگام خرید چوب این نکته را فراموش نکنید چوب های را انتخاب کنید که از الیاف ضربدی بافته شده باشد ما دونوع بافت چوب داریم که یکی ضربدی ودیگری حلقه ای می باشد که الیاف ضربه دری مهکم تر وبه فشار مقاوم تر می باشند.